Oferujemy kompletną obsługę klimatyzacji:
- sprawdzanie szczelności
- napełnianie
- odgrzybianiei
- ozonowanie
- kompleksowe naprawy
Pracujemy na najwyższej klasy sprzęcie marki Texa.
Jak często serwisować klimatyzację w naszym aucie?
-
raz w roku
Powinniśmy dokonać przeglądu polegającego na sprawdzeniu szczelności, wymianie filtra kabinowego, oczyszczeniu wewnętrznych i zewnętrznych kanałów powietrznych, odgrzybieniu parownika, sprawdzeniu drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika i uzupełnieniu czynnika. Warto zwrócić uwagę, że ilość czynnika zmniejsza się o ok 15% rocznie a odpowiedni jego poziom ma znaczenie nie tylko dla komfortu, ale też dla sprawności elementów układu smarowanych olejem, który rozprowadzany jest właśnie przez czynnik. Jeżeli elementy te pracują na niskim smarowaniu, istnieje ryzyko ich zatarcia. -
co dwa lata
Układ powinien być osuszony z wilgoci. -
co trzy lata
Należy wymienić filtr - osuszacz. Wymiany filtra trzeba dokonać również wtedy, gdy na skutek kolizji lub czynności serwisowych układ klimatyzacji zostanie otwarty, ponieważ właściwości absorpcyjne filtra są na tyle wysokie, że po upływie doby traci on całkowicie swoje właściwości.
Nieprzyjemny zapach
Klimatyzacja samochodowa nie powinna wydzielać zapachu. Jeżeli z
nawiewów wydobywa się nieprzyjemna woń, oznaka to, że układ wymaga
czyszczenia. Nie należy tego bagatelizować bowiem nieprzyjemny
zapach to efekt pojawienia się w układzie grzybów i pleśni a te są
przyczynami podrażnień górnych dróg oddechowych, alergii i innych
chorób. Należy wtedy wykonać ozonowanie, które dzięki silnemu
działaniu utleniającemu, czyli odcinającemu dopływ tlenu, zabija
pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy.
Czy używanie klimatyzacji szkodzi zdrowiu?
Pod warunkiem regularnego serwisowania i co za tym idzie utrzymania
klimatyzacji w dobrej kondycji oraz rozsądnego z niej korzystania
absolutnie nie szkodzi.
Elementy i działanie klimatyzacji
Klimatyzacja nie tylko schładza powietrze ale też je osusza, dlatego
można używać jej również w zimne i mokre miesiące do szybkiego
odprowadzenia wilgoci z szyb.
Najważniejszym elementem układu jest kompresor, którego
zadaniem jest zwiększanie ciśnienia czynnika chłodzącego i tym samym
temperatury. Tłoczy on czynnik do skraplacza, który obniża
temperaturę - schładza go wentylator i powietrze napływające z
zewnątrz, następnie osuszacz usuwa wszelkiego rodzaju
zanieczyszczenia oraz wilgoć. Później czynnik trafia do zaworu
rozprężnego, gdzie zwiększa swoją objętość i schładza się żeby
trafić do kompresora/sprężarki. To najważniejszy element układu,
zasysa rozprężony czynnik z parownika i tłoczy sprężony do
skraplacza, który umożliwia odprowadzenie odpowiedniej ilości ciepła
z czynnika
W układzie klimatyzacji znajduje się także osuszacz, którego
zadaniem jest usunięcie zanieczyszczeń i wilgoci z oleju i czynnika.
Urządzenie to eliminuje ryzyko powstania korozji wewnątrz układu,
która mogłaby zablokować skraplacz. Zaleca się wymianę osuszacza co
dwa lata, nie jest to duży wydatek - zależnie od auta, ok
kilkadziesiąt złotych.
Przeważnie między osuszaczem a parownikiem zamontowany jest
zawór rozprężny. Jego rolą jest sterowanie przepływem
czynnika chłodzącego, steruje ciśnieniem i temperaturą gazu w
klimatyzacji.
Ostatnim elementem klimatyzacji jest parownik. Osusza on i
suwa ciepło z powietrza które napływa do układu klimatyzacji z
wnętrza auta.